Stranger Things recensie: nostalgie uit de jaren 80 voor échte horrorfans

Netflix / TMDB

De megasuccesserie Stranger Things van Netflix krijgt eindelijk haar vierde seizoen. De drijvende krachten erachter zijn de tweelingbroers Matt en Ross Duffer, ook wel de Duffer Brothers. Zij zijn de bedenkers en schrijvers van Stranger Things, waarvan het eerste seizoen op 15 juli 2016 werd uitgebracht op Netflix met acht afleveringen.

De serie werd goed ontvangen en razendsnel populair onder een enorm publiek, dat er geen genoeg van kon krijgen. Deel vier staat gepland voor midden 2022. Wat is daar al van bekend? Voor het geval je Stranger Things nog niet hebt gezien, is dit hét moment om eraan te beginnen. Momenteel zijn er drie seizoenen met 25 afleveringen, allemaal op Netflix. De serie speelt begin jaren tachtig, in het stille dorpje Hawkins waar nooit iets bijzonders gebeurt.

Maar dan wordt Hawkins opgeschrikt door wat lijkt op de verdwijning van een jongen. Echter komen een paar andere dorpsbewoners erachter dat er iets veel vreemders aan de hand is. Iets bovennatuurlijks. De serie combineert veel verschillende genres, zoals avontuur, drama, sciencefiction, spanning en meer, met een mysterie als middelpunt.

De pakkende personages van Stranger Things

Stranger Things heeft veel personages. De meest opvallende zijn de kinderen, zoals de verdwenen jongen Will Byers, gespeeld door Noah Schnapp. Hij heeft drie beste vrienden, Mike Wheeler (Finn Wolfhard), Lucas Sinclair (Caleb McLaughlin) en Dustin Henderson (Gaten Matarazzo). Samen met het vreemde meisje Eleven, gespeeld door Millie Bobby Brown, gaan zij erop uit om de verdwijning van Will te ontrafelen. Daarnaast is Wills familie ook naar hem op zoek.

Winona Ryder speelt Wills bezorgde moeder Joyce en Charlie Heaton is de oudere broer van Will, Jonathan. Hij gaat op onderzoek uit met Mikes oudere zus Nancy, gespeeld door Natalia Dyer. Dan is er als laatste politiechef Jim Hopper, gespeeld door David Harbour, die zijn politieonderzoek begint. Allemaal stuiten ze op onverklaarbare conclusies en angstaanjagende gebeurtenissen, die hun wereld op z’n kop zetten.

In de vervolgseizoenen worden veel nieuwe personages geïntroduceerd. In seizoen 2 is er een nieuw lid in de kindergroep – Max Mayfield – en Joyce heeft ook een nieuwe vriend, Bob Newby. Er zijn ook personages waarvan het karakter groeit na hun eerste seizoen, zoals Nancy’s vriendje Steve Harrington of Lucas’ zusje Erica. En zo zijn er nog veel meer, waaronder de nieuwe personages en acteurs die voor seizoen 4 zijn bekendgemaakt.

We’re not in Hawkins anymore

De eerste drie seizoenen spelen zich voornamelijk af in Hawkins, in de staat Indiana, maar in het komende vierde seizoen zal dit anders zijn. De personages reizen af naar de andere kant van Amerika en ze komen zelfs in de koude Sovjet-Unie terecht.

Op deze nieuwe locaties zullen ze veel nieuwe gezichten ontmoeten, waarvan één wordt gespeeld door horror icon Robert Englund. Hij is bekend van zijn rol als Freddy Krueger in de Nightmare on Elm Street filmreeks. Het is dan vast ook geen toeval dat acteurs hebben gedeeld dat dit nieuwe seizoen het engste tot nu toe is.

Ups en downs van de seizoen 4 productie

Dus wat staat kijkers te wachten in seizoen 4? Na de hysterische en tragische gebeurtenissen aan het eind van seizoen 3, verhuist de familie Byers samen met Eleven naar Californië voor een frisse start. Maar het lijkt erop dat het gevaar hen achtervolgt, dus zullen alle vrienden weer opnieuw samen moeten komen. Het wordt een race tegen de klok om de dreigingen, nieuw en oud, te overwinnen.

De productie voor seizoen 4 begon in februari 2020, maar werd al na een maand stilgelegd vanwege Covid-19. In september datzelfde jaar ging het productieproces verder en een jaar later, in september 2021, werd aangekondigd dat het filmen erop zat. Er zijn al een aantal teasers onthuld om het nieuwe seizoen te promoten, het is bekend dat dit ergens midden 2022 uitkomt. Netflix heeft nog geen officiële releasedatum aangekondigd.

Stranger Things 4: het wachten waard

Kijkers verlangen al een hele tijd naar een nieuw seizoen en meerdere acteurs hebben gezegd dat deel 4 het wachten waard is. De Duffers zelf hebben ook verteld dat ze met de extra tijd hun scripts voor de nieuwe afleveringen beter hebben kunnen ontwikkelen.

Seizoen 4 bevat negen afleveringen, waarvan de titels ook al bekend zijn. The Hellfire Club, Vecna’s Curse, The Monster and the Superhero, Dear Billy, The Nina Project, The Dive, The Massacre at Hawkins Lab, Papa en The Piggyback. Veel om naar uit te kijken dus.

Zelf vind ik Stranger Things een geweldige serie. De boeiende karakters en aangrijpende verhaallijnen zijn fantastisch geschreven, met genoeg verrassende en schokkende wendingen, waarvan je letterlijk uit je stoel springt. De Duffer Brothers stellen nooit teleur en voor mij kan het nieuwe seizoen niet snel genoeg komen. Mocht je de serie nog niet gezien hebben, dan kan ik deze warm aanbevelen. Ik weet het zeker, je raakt ervan ondersteboven.