Midnight Mass recensie: Mike Flanagans nieuwste horror hit

“Midnight Mass” recensie: Mike Flanagans nieuwste horror hit
Netflix / TMDB

Deze psychologische horrorserie van Mike Flanagan moet je gezien hebben. De serie Midnight Mass werd op 24 september op Netflix geplaatst en bestaat uit slechts zeven afleveringen. Dus als je zin hebt in wat spanning, is het makkelijk te bingewatchen. En met Mike Flanagan als regisseur, scenarioschrijver en editor zul je elke seconde op het puntje van je stoel zitten.

Waar gaat Midnight Mass precies over? De serie gaat over het kleine katholieke dorpje Crockett, dat op een afgelegen eiland ligt en dat aan het uitsterven is. Ook gaan steeds minder mensen naar de kerk. Maar wanneer er een nieuwe pastoor arriveert die een wonder verricht, komt het geloof weer tot leven. Tot leven komen is ironisch, omdat het eiland tegelijkertijd ook wordt getroffen door dood en verderf. Is Crockett gezegend door God en gebeuren er wonderen? Of is het dorp in de bloeddorstige greep van de duivel?

Eigenaardige gebeurtenissen op een eilanddorp

In het dorpje van Midnight Mass spelen veel bewoners een belangrijke rol. Het personage waarmee de serie begint is Riley Flynn, gespeeld door Zach Gilford. In de serieopening veroorzaakt Riley op het vasteland in dronken toestand een auto-ongeluk, waarbij een vrouw om het leven komt. Na hiervoor vier jaar in de gevangenis te hebben gezeten, wordt hij vrijgelaten en keert hij terug naar zijn eilanddorp, waar zijn ouders en jonger broertje nog steeds wonen. Deze familieleden spelen ook een belangrijke rol in de rest van het verhaal.

Hoewel Rileys familie toegewijd katholiek is, heeft Riley zelf moeite met z’n geloof sinds het ongeluk. Hij krijgt echter hulp van een ander belangrijk karakter. Hamish Linklater speelt Paul Hill, de nieuwe pastoor van de kerk van Crockett, die in de plaats komt van de pastoor die op het vasteland in het ziekenhuis ligt. Deze nieuwe pastoor heeft wat vreemde trekjes, maar hij is een vriendelijke man, die Riley en de rest van de dorpsbewoners wil helpen met hun geloof.

Vanaf de aankomst van pastoor Hill beginnen er eigenaardige dingen te gebeuren. Eén van de bewoners die iets onvoorstelbaars meemaakt, is Erin Greene, gespeeld door Flanagans vrouw Kate Siegel. Ze is een alleenstaande zwangere vrouw en een oude vriendin van Riley en ze probeert haar oude vriend te helpen met zijn moeilijke terugkomst in Crockett.

Andere belangrijke personages zijn dorpsdokter Sarah Gunning, het gehandicapte tienermeisje Leeza Scarborough en de streng katholieke Bev Keane. Veel cruciale dorpsbewoners leven het katholieke geloof na, maar dat geldt niet voor dorpssheriff Hassan, gespeeld door Rahul Kohli. Hij en zijn zoon zijn de enige moslims in Crockett. Hun geloof wordt op de proef gesteld wanneer de nieuwe dorpspastoor begint met het verrichten van wonderen in naam van het katholisme.

Religie als thema in Midnight Mass

Een belangrijk deel van het verhaal gaat dus over religie, met name het katholieke geloof. Voor maker Mike Flanagan – die katholiek is opgevoed – was dit thema een belangrijke inspiratiebron voor Midnight Mass. Hij zag namelijk parallellen tussen Bijbelse vertellingen en horrorliteratuur, waaronder Bram Stokers Dracula.

De Midnight Mass afleveringen zijn daarom ook vernoemd naar boeken uit de Bijbel. Flanagan toont daarnaast aan hoe gevoelig sommige personen kunnen zijn voor iets waar ze in geloven en hoe rampzalig dat kan aflopen. De personages praten ten slotte ook over realistische problemen die spelen in settings als het eilanddorp Crockett. Flanagan zelf zegt dat Midnight Mass gaat over het uitsterven van een klein dorpje.

Voor wie is deze serie bedoeld? Heel simpel, Midnight Mass is geschikt voor horrorfans en voor hen hebben alle afleveringen genoeg verrassende wendingen. Maar deze psychologische horrorserie heeft iets aantrekkelijks voor een breed publiek. Voor nieuwe fans is Midnight Mass een voorbeeld van hoe een goede horrorserie eruit kan zien.

Ik denk zelfs dat Midnight Mass een enorm kijkcijferkanon voor Netflix had kunnen zijn. In het nadeel van de serie was dat een week eerder Squid Game werd uitgebracht op de streamingdienst en vóór Midnight Mass een groot succes werd.

Midnight Mass is niet de eerste horror- of Netflixserie die Flanagan heeft gemaakt. Hij heeft namelijk al eerder horrorseries uitgebracht, zoals The Haunting series. In 2022 komt hij bovendien met The Midnight Club. Flanagan heeft ook populaire Stephen King boeken verfilmd, zoals Gerald’s Game en Doctor Sleep. Flanagan is zelf een grote Stephen King- en horrorfan, dus het is logisch dat Midnight Mass helemaal aanvoelt als een Stephen King verhaal.

Stephen King ervaring met Midnight Mass

Midnight Mass is een speciale serie. Het verhaal is geen traditioneel horrorverhaal, maar haalt er wel inspiratie uit. Ik heb genoten en gegriezeld, en dat is ook wat ik verwacht van een productie van Mike Flanagan. Heel fijn was het Stephen King gevoel dat ik in alle zeven de afleveringen kreeg. Ik kan de serie dan ook van harte aanraden aan elke horrorfan, fan van Mike Flanagan of simpelweg fan van goede televisieseries, want dit is er zeker één!